Program Piper Seneca započal koncem 60. let v USA. Tento nový model vycházel z již vyráběného jednomotorového modelu Piper Cherokee Six. Na tento typ byly přidány dva motory a jako prototyp byl testován jako třímotorové letadlo.
První varianta Piper Seneca I (PA-34-200) byla certifikována roku 1971. Letadlo poháněly dva motory Lycoming IO-360-C1E6. Byly vybaveny protiběžnými klikovými hřídely. Tento prvek eliminoval tzv. “kritický motor” a zvyšoval tak bezpečnost a ovládáni letadla za nouzových situací.
Naše tedy druhá varianta Piper Seneca II (PA-34-200T) byla certifikována 18. července 1974 a představena roku 1975. Tato varianta se dočkala několika přínosných inovací. Křídla byla vybavena novými, většími a vyvažovanými křidélky a došlo zde i k zvětšení a vylepšení směrového kormidla o tzv. anti-servo tab.
Písmeno “T” v modelovém označení odkazuje na dvojici nových šestiválcových motorů Teledyne Continental (L)TSIO-360-E, v našem případě novější variantou (L)TSIO-360-EB přeplňovanou dvojicí turbokompresorů. Objem těchto motorů je 2 x 5,9 l s výkonem 2 x 200 hp.
Tento model také disponoval novým uspořádáním kabiny pro cestující. Bylo představeno tzv. klubové sezení (club seating). Jedná se o “otočení” prostřední řady sedaček o 180° díky kterému se cestujícím v kabině dostává většího pohodlí.
Třetí varianta Piper Seneca III (PA-34-220T) vyráběná po roce 1981 byla osazena výkonějšími motory Teledyne Continental (L)TSIO-360-KB. Jejich maximální výkon 220 hp byl však omezen pouze na pět minut trvání díky zvýšeným otáčkám motoru na 2800 RPM. Při snížení otáček na maximální trvalý režim letu (2575 RPM) byl výkon opět 200 hp stejně jako u modelu Seneca II.
Ve čtvrté variantě byla modernizována avionika a k zásadním změnám nedošlo…
Pátá, poslední varianta, která je stále vyráběna je vybavena novými motory Continental o výkonu 220 hp a moderní avionikou